Saturday, November 30, 2013

PERSIAN MAZANDARANI CULINARY-3


ترش تره 

تغذیه > غذای اصلی- همشهری آنلاین: برای آشنایی شما با یکی از غذاهای محلی کشورمان، طرز تهیه غذایی به نام "ترش تره" را که مربوط به بخش شمالی کشور است، به شما آموزش می دهیم. مواد لازم: سبزی: (جعفری، گشنیز، اسفناج ، تره، چغندر) یک کیلو برنج: نصف لیوان آرد برنج: 100 گرم سیرخام: 1 بوته تخم‌مرغ: 3 تا 4 عدد ترشی: (آب نارنج یا آب انار) به مقدار دلخواه نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار کافی طرز تهیه: نصف لیوان برنج را از قبل خیس کنید. ابتدا سبزی‌ها را ریز خرد کنید در قابلمه بریزید. سپس برنج خیس خورده و یک لیوان آب را به سبزی خرد شده اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید تا سبزی و برنج کاملاً بپزند. سیر را خرد کرده و با زردچوبه و روغن سرخ کنید و همراه با کمی نمک و فلفل، به مواد داخل قابلمه اضافه نمایید. مقداری آرد برنج را در ترشی مورد علاقه خود (آب نارنج یا آب انار) حل کرده و به تدریج به خورش اضافه کنید. این کار باعث لعاب‌دار شدن خورش می‌شود. در پایان تخم‌مرغ‌ها را اضافه نمایید. غذا آماده‌ی سرو است.

پلا  سر تره



پلو سر تره، غذای محلی مازندران هموطنان مازندرانی ما معمولا برای انواع خورش‌ها اصطلاح «تره» را به کار می‌برند و پلو سر تره... هموطنان مازندرانی ما معمولا برای انواع خورش‌ها اصطلاح «تره» را به کار می‌برند و پلو سر تره به این دلیل با چنین نامی مسما شده که برنج در زیر و تره روی آن قرار می‌گیرد. اگر قصد پختن غذایی محلی دارید، آن هم از نوع مازنی آن، آموزش آشپزی امروز را از دست ندهید. مواد لازم: آب دو پیمانه برنج ۱/۳ پیمانه اسفناج ۱۵۰ گرم جعفری ۵۰ گرم شنبلیله ۵۰ گرم گشنیز ۱۰۰ گرم شوید ۲۵ گرم سیر یک بوته تخم‌مرغ دو عدد روغن جامد دو قاشق غذاخوری نمک، فلفل، زردچوبه و آب نارنج به میزان لازم طرز تهیه: سبزی‌ها را شسته و خرد می‌کنیم. برنج را نیز شسته و در کف قابلمه می‌ریزیم. سبزی‌ها و سیر خرد شده را روی برنج ریخته و با آب می‌پزیم تا زمانی که آب آن خشک شود سپس حرارت را خاموش می‌کنیم. در تابه‌ای، سبزی و برنج پخته را ریخته و با پشت قاشق له می‌کنیم. روغن جامد را به آن افزوده و مرتب هم می‌زنیم تا خوب سرخ شود. نمک، فلفل و کمی زردچوبه به آن اضافه می‌کنیم و سپس سبزی را در تابه کنار می‌زنیم، تخم‌مرغ‌ها را شکسته و روی آن را با سبزی می‌پوشانیم تا تخم‌مرغ خودش را بگیرد. گاز را خاموش کرده و آب نارنج را به آن اضافه می‌کنیم. منبع: دستپخت

By: Sormehri Dorri






آشنایی با روش تهیه کوکوی اِشپل - غذای محلی گیلان تغذیه > غذای اصلی- همشهری آنلاین: اشپل، همان تخم یا خاویار ماهی است که گیلانی‌ها از آن کوکوی خوشمزه‌ای تهیه می‌کنند. مواد لازم برای 6 نفر : سبزی ( تره- جعفری- شوید- نعنا): 300 گرم سیب‌زمینی متوسط: 3 عدد پیاز متوسط: 1 عدد تخم‌مرغ: 5 عدد سیر: 3 حبه اِشپل*: 3 عدد نمک و زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم طرز تهیه: سبزی، پیاز، سیب‌زمینی و سیر را چرخ می‌کنیم. سپس اشپل ماهی را داخل آن ریخته و له می‌کنیم (می‌توانیم با میکسر همه را میکس کنیم). سپس نمک و زردچوبه و فلفل را به مواد اضافه کرده و تخم‌مرغ‌ها را در آن می‌شکنیم و خوب هم می‌زنیم. داخل تابه کمی روغن مخصوص سرخ کردنی می‌ریزیم. وقتی روغن داغ شد، مایه‌ی کوکو را داخل آن می‌ریزیم و با حرارت ملایم می‌گذاریم بپزد. وقتی یک طرف کوکو پخت، آن را برش می‌زنیم و برمی‌گردانیم تا روی دیگر آن هم بپزد. زمان پخت اين كوكو نيم ساعت تا ٤٥دقيقه هست

By: Sormehri Dorri
ساک *
طرز تهیه آش ساک
مجموعه: آموزش انواع غذاها



مواد لازم:

گوشت چرخ کرده
500 گرم
اسفناج
1/5 کیلو گرم
آرد برنج
1 پیمانه
لپه
100 گرم
روغن
150 گرم
پیاز داغ
4 تا 5 قاشق سوپخوری
زردچوبه – نمک و فلفل
به مقدار لازم
تخم مرغ
3 تا 4 عدد
آب غوره
به میزان دلخواه
نعناع داغ و پیاز داغ برای تزئین
به میزان دلخواه


طرز تهیه:

ابتدا لپه را با مقداری آبمی پزیم و کنار می گذاریم آب را جوش آورده اسفناج خرد شده را در آب جوش ریخته میگذاریم بپزد سپس لپه پخته شده را به ان اضافه کرده بعد پیاز داغ را با روغن داغ وکمی زردچوبه روی حرارت کمی تفت داده در آش می ریزیم سپس آرد برنج را در دو لیوان آبسرد حل کرده در آش می ریزیم و مرتب هم می زنیم تا گلوله نشود. می گذاریم آهسته بجوشد و جا بیفتد. در این فاصله از گوشت چرخ شده که همراه با پیاز رنده شده ونمک و فلفل و زردچوبه است گلوله های کوچکی برداشته و کوفته ریز می کنیم.
در کمی روغن تفت داده در آش می ریزیم . نمک و فلفل مورد نیاز را هم اضافه نموده تا مزه دلخواه بدست آید آب غوره را اضافه کرده و در آخر کار تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته کمی نمک می زنیم و با چنگال خوب می زنیم و کم کم داخل آش ریخته بهم می زنیم . چندجوش که خورد شعله را خاموش می کنیم آش را در دو ظرف می کشیم و رویش را با نعناع داغ و پیاز تزئین می کنیم.

کدو بره 
کدوبره ( غذای گیاهی مازندران ) سیب زمینی 3 عدد . کدوی سبز 5 عدد . گوجه فرنگی 5 عدد پیاز 2 عدد . سیر 1 حبه . تخم مرغ 3 عدد . روغن.نمک.فلفل.زردچوبه به مقدار لازم طرز تهیه : درون ماهیتابه کمی روغن بریزید و شعله را زیاد کنید ، پیاز و سیر را خرد کنید و چند دقیقه تفت دهید ، نمک و زردچوبه را اضافه کنید ، سیب‌زمینی ها را نگینی خرد کرده و داخل ماهیتابه بریزید سپس شعله را ملایم کنید و در ماهیتابه را ببندید و بگذارید مواد 5-10دقیقه روی حرارت پخته شوند. کدوهای سبز را حلقه حلقه کنید و به مواد درون ماهیتابه اضافه کرده و چند دقیقه سرخ کنید ، وقتی رنگ کدو کمی تغییر کرد گوجه‌ فرنگی های خرد شده و تخم مرغ های زده شده را روی آن بریزید و شعله را کم کنید ، در ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید مواد حدود 10 دقیقه بپزند ، در مرحله آخر فلفل سیاه را روی آن بپاشید و غذا را سر سفره بیاورید. برای سرو غذا میتوانید روی ان مقداری جعفری خرد شده بریزید ، همچنین میتوانید با کمی پنیر پارمیزان یا ماست چکیده هم روی آن را تزیین کنید. نکته : کدوبره یک غذای خوشمزه مازندرانیست که سریع آماده میشود و بدلیل کالری کم و وجود مواد گیاهی بهترین گزینه برای افراد گیاه‌خوار و همچنین افراد در حال رژیم میباشد.