اصولن زن یک پدیده ی شرقی است
بعدها آدم های قدبلندی از غرب آمدند
شیشه های خوشگل عطر آوردند و سیگارهای مرغوب
و زن ها را در جعبه های شیک جا دادند
پوشال بر آن ها ... وُ بردند ...
در شوش ، تندیسِ زنانه ای هست
که گنجشک هایی که بر سرش می چرخند
عامدانه جنسیتی ندارند
اما همین که دور می شوند
مادر جوجه هایی زرین اند
در لانه های پنهان به شاخه ها ...
بعدها آدم های قدبلندی از غرب آمدند
شیشه های خوشگل عطر آوردند و سیگارهای مرغوب
و زن ها را در جعبه های شیک جا دادند
پوشال بر آن ها ... وُ بردند ...
در شوش ، تندیسِ زنانه ای هست
که گنجشک هایی که بر سرش می چرخند
عامدانه جنسیتی ندارند
اما همین که دور می شوند
مادر جوجه هایی زرین اند
در لانه های پنهان به شاخه ها ...
روز سهشنبه (۳۰ دی۱۳۹۳-۲۰ ژانویه) دیوار ضلع غربی آرامگاه "دانیال نبی" در شهر تاریخی شوش به دلیل گودبرداریهای اطراف آن فرو ریخت و کاشیهای دیوار که به دوره قاجار و پهلوی اول برمیگردند، بهشدت آسیب دیدند.این گودبرداریها در چند روز گذشته به منظور ساخت مسجد و پارکینگ به عنوان بخشی از طرح توسعهی آرامگاه صورت گرفته بود.
چغا زنبیل در ٣٠ کیلومتری شوش و نزدیک اهواز و دزفول قرار دارد
و برخی از اثار ان در موزه شوش که در سال ١٣٤٥ گشایش یافته نگهداری می شود
شوش /شوس/سوسیانا که در زمان ایلامیان برای پایتخت ساخته شده بود پایتخت زمستانی هخامنشیان بود
در طی حفاری های فرانسویان به سال ١٨٩٨ قلعه ی شوش یا آکروپل که قلعه ی مورگان نیز خوانده می شود با آجرهای کاخ داریوش و چغا زنبیل و بقایای آن چه که از ایران خارج نشده بود , ساخته شد .این قلعه رویا روی مزار دانیال نبی در مجموعه ی باستانی شوش جای دارد .دانیال نبی از پناهندگان به ایران بود که در شوش درگذشت
و برخی از اثار ان در موزه شوش که در سال ١٣٤٥ گشایش یافته نگهداری می شود
شوش /شوس/سوسیانا که در زمان ایلامیان برای پایتخت ساخته شده بود پایتخت زمستانی هخامنشیان بود
در طی حفاری های فرانسویان به سال ١٨٩٨ قلعه ی شوش یا آکروپل که قلعه ی مورگان نیز خوانده می شود با آجرهای کاخ داریوش و چغا زنبیل و بقایای آن چه که از ایران خارج نشده بود , ساخته شد .این قلعه رویا روی مزار دانیال نبی در مجموعه ی باستانی شوش جای دارد .دانیال نبی از پناهندگان به ایران بود که در شوش درگذشت
Choga Zanbil means 'basket mound.It was built about 1250 BC by the king Untash-Napirisha, mainly to honor the great god Inshushinak. Its original name was Dur Untash, which means 'town of Untash', but it is unlikely that many people, besides priests and servants, ever lived there. The complex is protected by three concentric walls which define the main areas of the 'town'. The inner area is wholly taken up with a great ziggurat dedicated to the main god, which was built over an earlier square temple with storage rooms also built by Untash-Napirisha. [2] The middle area holds eleven temples for lesser gods. It is believed that twenty-two temples were originally planned, but the king died before they could be finished, and his successors discontinued the building work. In the outer area are royal palaces, a funerary palace containing five subterranean royal tombs.
Although construction in the city abruptly ended after Untash-Napirisha's death, the site was not abandoned, but continued to be occupied until it was destroyed by the Assyrian king Ashurbanipal in 640 BC. Some scholars speculate, based on the large number of temples and sanctuaries at Chogha Zanbil, that Untash-Napirisha attempted to create a new religious center (possibly intended to replace Susa) which would unite the gods of both highland and lowland Elam at one site.
The ziggurat is considered to be the best preserved example in the world. In 1979, Chogha Zanbil became the first Iranian site to be inscribed on the UNESCO World Heritage List.
Choga Zanbil was excavated in six seasons between 1951 and 1961 by Roman Ghirshman.
Petroleum exploration in the region threatens the foundations of the site, as various seismic tests have been undertaken to explore for reserves of petroleum. Digging for oil has been undertaken as close as 300 metres (984 ft) away from the ziggurat
Although construction in the city abruptly ended after Untash-Napirisha's death, the site was not abandoned, but continued to be occupied until it was destroyed by the Assyrian king Ashurbanipal in 640 BC. Some scholars speculate, based on the large number of temples and sanctuaries at Chogha Zanbil, that Untash-Napirisha attempted to create a new religious center (possibly intended to replace Susa) which would unite the gods of both highland and lowland Elam at one site.
The ziggurat is considered to be the best preserved example in the world. In 1979, Chogha Zanbil became the first Iranian site to be inscribed on the UNESCO World Heritage List.
Choga Zanbil was excavated in six seasons between 1951 and 1961 by Roman Ghirshman.
Petroleum exploration in the region threatens the foundations of the site, as various seismic tests have been undertaken to explore for reserves of petroleum. Digging for oil has been undertaken as close as 300 metres (984 ft) away from the ziggurat
No comments:
Post a Comment