ESFAHAN,ARTHUR UPHAM POPE
SHAH MOSQUE IN NAGHSH JAHAN SQUARE
NAGHSH JAHAN SQUARE
33 Pol.Esfahan,skyview,1347
کار وانسرای مادر شاه
میهمان بیگانه می پذیرفت
فرامرز سلیمانی:آوازهای ایرانی
گنبد فیروزه ,آبان ١٣٦٥
میدان نقش جهان و کوه صفه در شب
زنده رود بی رود و سی و سه پل
سه هزار کفترخانه کود جالیزها را تامین می کردند!
نسترن دانش
Nastaran Danesh
این کبوترخانه های گوشه و کنار شهر اصفهان است. برج های بلندی گاه بشکل گرد و یا چهار گوش. ممکن است بسیاری از مردم تصور کنند این برج ها قلعه های قدیمی شهر هستند، اما این تصور نادرستی زیرا برج های زیبائی که می بینید خانه های "کبوتران" هستند که کبوتر خانه نام دارند.
در حقیقت برج ها نه بخاطر استحکامات دفاعی شهر بلکه در مناطق کشاورزی تنها برای جمع کردن فضولات کبوترها , بصورت یک یا چندین برج در یک مجموعه ساخته می شده است. از مخلوط شدن آب با این فضولات "کود" پرقدرتی بدست می آمده تا جالیزها را قوت ببخشند.
خشت خام، آجر، گچ و گل موادی اند که برای ساختن برج های کبوترخانه از آن استفاده می شده است.
کبوترخانه ها در نواحی مختلف اصفهان شاید بخاطر نوع آب و هوا و یا سلیقه مردمان آنجا شکل های مختلف دارند. مثلا در خوانسار بشکل گرد و در گلپایگان نیز شگل گرد و مکعب معمول اند. قسمت بالایی این برج های گرد و بلند یک یا چند گنبد هم دارند. قسمتهای بالایی برج کبوتر با نام " فلفل دان" سوراخ هایی دارد تا کبوتران بتوانند یراحتی وارد شوند و به همان آسانی از برج خارج شوند. معماران ایرانی این برج ها، برای استراحت و نشستن کبوتران , در دیوارهای داخلی برج ها هزاران لانه دراندازه های همسان ایجاد کرده اند. اگر دقت کرده باشید با کشیدن رشته نوارهای سفید رنگی بع دور هر برج از بالا آمدن و ورود "مارها" به بالای برج جلوگیری می شده است. برای جلوگیری از داخل شدن جانوران مزاحم در بالای برج شبکه های خانه خانه با آجر ساخته شده است. طی سال یک یا چند بار کشاورزان برای جمع کردن فضولات کبوتران به این برج ها سر می زدند. کبوتر خانه ها امروزه بدلیل کم توجهی و جانشین شدن کودشیمیائی به جای کود حاصل از فضولات کبوتران بتدریج کبوتر خانه در حال نابودی اند. بطوری که از سه هزار برج کبوتر در دوران صفویه در استان اصفهان، شاید حدود یکصد کبوترخانه در گوشه و کنار اصفهان باقی مانده است. برج های کبوتر در استان اصفهان، اکنون در شمار میراث فرهنگی و اثار زیبا و هنری معماران اصفهان است
قدم زنان در بازار قلمزنان
عالیقاپو , باب عالی
بازار اصفهان
بافت قدیم شهر
مدرسه و چوب فلک
قالی اصفهان
ﺍﺻﻔونيه ﻣﯿﺮد ﭘﯿﺶ ملای محلشون و ﺑﺶ ﻣﯿﮕد : حج آقا من زمانیِ جنگی ايران آ عِراق به يه عِراقیه ها پناه دادم ، از نظری شرعی اشکالی ندارِد؟
ملا ميگد : - نه، اشکالی ندارِد ، به يه بی پناه ، پناه دادیِ ، جخ صوابم دارِد
اصفونیه دوباره ميگد : آخه روزی ده تومنم اِزش اسدم ، اشکالی ندارِد؟
ملّا ميگِد : نه بهش پناه دادیِّ ديگه ، اشکالی ندارِد
اصفونیه دوباره ميگد : حج آقا حالا - ينیِ به نظردون بش بگم که جنگ تموم شدس!!؟
.
از صفحه ی اصفهان ، نصف جهان
ملا ميگد : - نه، اشکالی ندارِد ، به يه بی پناه ، پناه دادیِ ، جخ صوابم دارِد
اصفونیه دوباره ميگد : آخه روزی ده تومنم اِزش اسدم ، اشکالی ندارِد؟
ملّا ميگِد : نه بهش پناه دادیِّ ديگه ، اشکالی ندارِد
اصفونیه دوباره ميگد : حج آقا حالا - ينیِ به نظردون بش بگم که جنگ تموم شدس!!؟
.
از صفحه ی اصفهان ، نصف جهان
...زنده رود را سیلاب برده بود
از شعر گنبد فیروزه
آوازهای ایرانی فرامرز سلیمانی
www.artliteratour.blogspot.com
---
اورنگ خضرایی
اصفهان
:
اصفهان طعم سالهای خوب شعر
اصفهان آفتاب نیمروز و عطر خوب مه
اصفهان سبز و آبی بهشت
اصفهان مستی شبانه و
گذاشتن از پل و
کناره های رود
کجاست کفش راحتی
که بپوشم و میان کوچه های سال های خوب اصفهان رها شوم
کو دوچرخه
کو عصای خیزران
جوانه ام کجاست
١٣٥٦
---
No comments:
Post a Comment