Tuesday, October 2, 2012

موسیقیدانان ساری و مازندران3.MUSICIANS OF MAZANDARAN



مازیار 
عبدلرضا کیانی نژاد 
زاده ی ١ول تیر ١٣٣١ بابل مازندران 
تا ١٦ فروردین ١٣٧٦
دلکش ،عصمت باقر پور بابلی 
٧ اسفند ١٣٠٣ بابل مازندران 
تا ١٠ شهریور ١٣٨٣ تهران 


بیژن مرتضوی ویولون نواز 
٢٥ ابا ن ١٣٣٦ بابل 
احمد بختیاری 
خواننده و آهنگساز 


مولود زهتاب ،خواننده و گوینده 
متولد زربینجان ساری 
عصمت باقر پور بابلی =دلکش 


دلکش ، بنان ، سیمین غانم 
وقتی در ٩ سا لگی شروع به نواختن ویولون کردم نخستین معلم مو سیقیم آقای نبوی بود و پس  از او آقای صمیمی .در همان زمان معلم موسیقی مدرسه ما ن کاووس افسری ویولون نواز و آهنگساز بود که کلاس پنجم و ششم دبستان را او به ما موسیقی می آموخت و خیلی هم سخت گیر بود
 به نحوی که هر کس درس موسیقی را خوب یاد نمی گرفت او را
 می برد پا ی تخته و دستور می داد کتش را پشت و رو کند و یک پایی بایستد .بعد ها که با کاووس افسری دوست شدیم و از او فلسفه این کار را پرسیدیم پاسخ می داد: برای ان که می خواستم همه موسیقی دان بشوند این کار را می کرد م .البته این بلا هرگز به سر من نیامد برای آن که من در کلاس تنها کسی بودم که معلم سرخانه موسیقی داشتم و افسری در مدرسه با من کاری نداشت .و شاید هم برای همین هیچوقت موسیقی دان نشدم هر چند  که در تمام دوره دبیرستان در ساری و تهران نوازنده،رهبر ارکستر و رییس انجمن موسیقی مدرسه بودم با خوانندگانی همچون مهری کرمانی ،سعید رحمتی، احمد بختیاری،وجیه جمالی،فرهاد سوادکوهی ،... و همین ! 
معلم اصلی موسیقی من و حدودبیست نفر از بچه های دیگر شهر ساری زنده یاد عماد رام بود که در دبیرستان استاد فوق برنامه ها بود و ما هرچه آموختیم از او بود که در کنسرت های مدرسه و شهر و استان و اردوها به کار می بردیم.بگذریم از آن که برخی بد آموزی ها هم در جمع بود  و من هیچوقت چهره شیرین احمد بختیاری و همین طور محمد دنیوی را فراموش نمی کنم که با اعتیاد شان خیلی زود از دست رفتند و هنرشان را با خود بردند 
در تهران البته استاد من شاپور نیاکان بود که هیچوقت سر پا نبود و کلاس موسیقی او را ما اداره می کردیم 
و پس از آن که وارد دانشگاه شدم  درس و مشق باعث  شد به تمرین های چندین و چند ساعت در روز نرسم و رفته رفته در بیست سالگی بود که از ساز نوازی خسته و دلزده شدم و به لذت بردن موسیقی از راه گوش کردن بسنده کردم و در نهایت به موسیقی کلاسیک غربی روی آوردم و در کنار موسیقی ایرانی به دنیای گسترده ی آن  پرداختم .همین جا باید بگویم که دوستی و همکاری با نادر مجد به ویژه در برنامه های نیما خوانی مان در شهر های آمریکا سبب شد که دوباره به سوی موسیقی ایرانی باز گردم و با آموزش های نادر و بحسث و 
جدل هایمان به لذتی دوباره برسم 
Lotfolah Majd
استاد لطف اله مجد
متولد شاهی مازندران ١٢٩٦.در کودکی نزد خود تارنوازی را آموخت و به سال ١٣٣٠ به رادیو تهران رفت .استاد مجد در هشتم دی ١٣٥٧ در تهران در گذشت
Habibolah Badiei
حبیب اله بدیعی
تکنواز ویولون و رهبر ارکستر بانو شمس
متولدچهارم فروردین  ١٣١٢ سا ری -درگذشت ٦ آبان ١٣٧١/١٩٩٢
Emad Ram
عماد رام
نوازنده فلوت ،خواننده و آهنگساز،هنرپیشه و پیش پرده نویس و پیش پرده خوان
عماد رام نواختن فلوت را در باغ های ساری پیش خود آموخت.
ا و تنها فلوت نوازی بود که تمام دستگاه های ایرانی را با این ساز می نواخت
متولد١١ اسفند  ١٣٠٩ ساری - درگذشت ٥ خرداد ١٣٨٢،آلمان ...
Nadia Ram
نادیا رام
پرویز فرصت
سیروس فرصت
کا وس افسری
 Nader Majd conducting Chekavak ensemble

نادر مجد*
٣٠ آبان ١٣٢٣ ساری
لیسانسیه اقتصاد از دانشگاه تهران و دانشگاه مریلند
رهبر ارکستر چکاوک واشینگتن
*عبدالحسین مختاباد
۱۳۴۵ ، روستای ا مره ساری
کارشناس علوم اجتماعی دانشگاه تهران
کارشناس زبان انگلیسی دانشگاه یورک کانادا
کارشناس موسیقی دانشگاه اتا وا کانادا
با درجه دکتری موسیقی از دانشگاه گلد اسمیت لندن
مدرس دانشگاه تهران و دانشگاه صدا و سیما
Abdolhossein Mokhtabad,singer and composer
احمد بختیاری
(pic)
زنده یاداحمد بختیاری متولد ۱۳۲۰ ساری رفیق دوران کودکیم بود و خواننده ارکسترمان در مدرسه و اردوهای فرهنگی .او آنگاه در رادیو تلویزیون گرگان با جامه مازندرانی و کلاه نمدی به آوازخوانی فولکلوریک پرداخت و برنامه هایش در صداوسیمای ایران هم پخش می شد.متاسفانه او و هنرش  چه زوداز دست رفت و تنها اسف و افسو س برایمان بر جای گذاشت.یاد احمد بختیاری شاد باد.
چپون کجا شونه صحرا 
خوانه هاده گوسفند چرا 

محمد دنیوی
شوپه = شب پا 
با صدای محمد دنیوی
*
رزا دنیوی 
+

دلکش ، عصمت بآبلی
بنان
سیمین غانم
مولود زهتاب
حسین طیبی
متولد ١٢ آبان ١٣١٥ سودکلا ، بنافت ، دو دانگه ،ساری
نوازنده لله و .سرنا ،قره نی و نی ، و نقا ره
 د سر کتنه


No comments:

Post a Comment